Straks installeert de trein zijn eigen software

/

September 12, 2024

In een gesprek met DevOps Engineer Hans-Paul Hemelaar komen heel wat afkortingen voorbij: de BBA, OBIS, SNG, DDNG. Ho even. Waar gaat dit over? Hans-Paul werkt voor de NS. Stap aan boord en rijd een stukje mee, of bekijk direct de vacatures.

Hoe leg je op een feestje uit wat voor werk je doet?   

‘Normaal zou ik zeggen: iets met computers. Maar de NS is tastbaar hè. Mijn kinderen zeggen: “papa werkt bij de trein”, als er zo’n geel-blauw beest voorbijkomt. Maar serieus: wat wij doen is ervoor zorgen dat alle software die in een trein zit, werkt. Zo simpel is het. We implementeren en integreren de software, testen en houden de boel up-to-date. Zodat jij als je aan boord bent de juiste reisinformatie krijgt als je op de OBIS kijkt, het Onboard Information System. En op de BBA. Dat is de Buiten Bestemmings Aanduider, het led-display aan de buitenkant van de trein. De software komt van de softwarefabriek waar enkel software voor treinen wordt gemaakt. Maar elke treinenbouwer heeft toch zijn eigen systeem met zijn eigen uitvindingen. Er is niet één generiek platform. En daar komen wij in beeld met het System Integration Team. In een trein zitten twee computers. Daarop wordt een OS-laag aangesloten, het besturingssysteem op die fysieke hardware. Daarbovenop komt de virtualisatielaag, waar de feitelijke software op draait.’  

Zijn er nog nieuwe grote ontwikkelingen? 

‘Absoluut. Je moet bedenken dat wifi in de trein pas tien jaar geleden door de NS inhouse is ontwikkeld. Er zijn echt major stappen gezet. In de oude Sprinter bijvoorbeeld draaide de reisinformatie nog op een dvd. Nu hebben we het over real-time informatie op de SNG’s, de Sprinter Nieuwe Generatie. En we monitoren de druk op de remmen, meten de waterstand in de toiletten, zodat we weten of het water moet worden aangevuld. In de nieuwste intercity past de verlichting zich zelfs aan als de trein een tunnel ingaat. Het gaat echt hard.’  

Wat merk je hiervan als reiziger?   

‘Er is zoveel data in en rond de trein. Van informatie over het baanvak tot data voor de positiebepaling van een trein. Klein voorbeeld: het is mogelijk je materieel snel terug te vinden op een lang rangeerstuk tussen allerlei ander materieel. Dienstleiders kunnen een opstelterrein zo vol plannen, nu ze op de meter weten waar alles staat. Ook doordat we zoveel analyses maken kan er ook beter preventief onderhoud worden toegepast. Dus heb je minder uitval van treinen. De software meet bijvoorbeeld of de deuren goed sluiten. Ontdekken wij een issue dat op meerdere treinen voorkomt, dan kan dat tijdig worden verholpen. Door dit soort oplossingen heb je als passagier natuurlijk ook gewoon betere en actuelere informatie.’

Wat is het leukste aan je werk? 

‘Dat we meegaan op de trein tijdens testritten. Dan staat er ’s ochtends een trein klaar en toer je door Nederland. Pak je een kopje koffie op Station Maastricht, ’s middags sta je in Den Haag en aan het eind van de dag in Amersfoort. Ondertussen testen we de bereikbaarheid van het interne netwerk bij het passeren van sluizen, bruggen en tunnels. En die hele trein is dan leeg. Prachtig! Ook mag het team soms op bezoek bij de fabrieken in Frankrijk en Duitsland. En verder is het werk erg divers van meetings met architecten tot met de hand stekkers veranderen in de trein. Het is toch een beetje spelen met treintjes voor grote kerels.’ 

Als je een advies mag geven aan je jongere ik, wat zou dat dan zijn?  

‘Kies je eigen pad, blijf bij jezelf en je team. Toen ik hier vier jaar geleden binnenstapte, was het wildwest. Daar moest ik echt doorheen. Er was nog geen structuur. Er werden allerlei politieke spelletjes gespeeld. Een hoop geschreeuw. Terugkijkend vind ik dat ik te lang heb gewacht met orde scheppen in de chaos. De deal is: dit is afgesproken en anders gaan we terug naar de tekentafel.  ‘Maar ik ben gelukkig niet op mijn mondje gevallen. Vergaderingen kunnen nog steeds een hoop volume hebben. Maar daarna gaan we met elkaar een biertje drinken. Dat hoort bij deze snelkookpan.’ 

Boek: 10 jaar cloud in Nederland

10 jaar werken in de cloud


In de afgelopen 10 jaar is er een hoop gebeurd in het cloud landschap. In het boekje ‘10 jaar cloud in Nederland‘ blikken we terug maar ook kijken we naar de toekomst. Ben je benieuwd naar alle verhalen? Download dan gratis dit boekje via de onderstaande knop. 

Download hier

Verder lezen?

Ontdek meer verhalen van Sogeti collega’s!

Naar blogs