September 11, 2024

Dezelfde laptop met dezelfde tools en toegang tot hetzelfde bedrijfsnieuws. Dat werkt voor iedereen een beetje, maar voor niemand goed.
Faciliteer je medewerkers daarom met spullen, apps en de kennis die ze echt nodig hebben. Verandert hun eisenpakket? Dan past de werkplek zich aan!

HR-managers weten dat elke rol in een organisatie specifiek gereedschap nodig heeft. In de praktijk krijgt iedereen een “one size fits all” behandeling. Dezelfde laptop met dezelfde tools en toegang tot hetzelfde bedrijfsnieuws. Dat werkt voor iedereen een beetje, maar voor niemand goed.

Faciliteer je medewerkers daarom met spullen, apps en de kennis die ze echt nodig hebben. Verandert hun eisenpakket? Dan past de werkplek zich aan!

Wat krijgen nieuwe medewerkers bij jouw bedrijf naast een hartelijk welkom? Ook diezelfde laptop met daarop alle tools die iedereen heeft? Wie heeft ooit bedacht dat deze laptop voor iedereen geschikt is? Dat grote, zware apparaat is handig voor collega’s die veel bureauwerk doen. Helaas is deze wat minder geschikt voor degenen die vaak onderweg zijn. De kern van dit probleem? De IT-afdeling bepaalt wat goed is voor de medewerker, zonder daarbij stil te staan bij wat de medewerker echt nodig heeft.

Universele aanpak past niemand perfect

IT-afdelingen stellen net andere eisen aan de hardware dan andere medewerkers. Meestal willen IT’ers zoveel mogelijk eenheid voor eenvoudig beheer en een apparaat dat goed genoeg is voor algemeen gebruik. Maar wie is die algemene werknemer? Zoals jij weet, hangt werkgeluk gedeeltelijk af van de werkplek en het gereedschap. Daarom krijgt een timmerman een hamer, een kok de goede pannenset en heeft jouw nieuwe medewerker ook specifiek gereedschap nodig…

Kijk mee met collega’s

Loop eens een dag mee met een aantal collega’s die hetzelfde werk doen. Hun input is namelijk essentieel. Vraag ze of de laptop of telefoon wel voldoet. Misschien is een groot scherm voor iemand die veel typt wel veel handiger dan dat kleine, ultra-draagbare exemplaar dat iedereen krijgt. Maak per rol een selectie van verschillende type apparaten en zorg dat medewerkers gemakkelijk van device kunnen switchen. Dit geldt natuurlijk ook voor de tooling die erop staat. Geef medewerkers rol-gebaseerde applicaties, maar ook de vrijheid om te kiezen. Hoe handig zou het zijn als ze dit doen in de virtuele bedrijfswinkel vanuit hun gepersonaliseerde digitale werkplek?

Informatie moet medewerker vinden

In de Sogeti Smart Workspace van jouw bedrijf raken medewerkers ook niet meer de weg kwijt in de nieuwsvoorziening! Segmenteer de eindeloze stroom intranetberichten. Laat medewerkers niet zoeken naar nieuws, maar laat relevant nieuws je collega vinden! Stel de nieuwsvoorziening op per rol, waarna medewerkers zelf kiezen welke afdeling of thema ze volgen.

Meten is weten en verbeteren

Een veel gehoorde klacht op de werkvloer is dat een nieuwe tool het niet doet. Klopt dit wel? Vaak is ‘hij doet het niet’’ een kwestie van perceptie. Meet laad- en responstijden waardoor je ziet of de tools technisch waarmaken wat ze beloven. Staan alle seinen vanuit de IT op groen? Stuur dan een enquête uit of nog beter: ga bij je collega’s langs. Waarschijnlijk werkt de app wel, maar niet voor degene die ermee aan de slag moet. Kijk samen of er een andere tool is die beter aansluit bij de werkzaamheden. Is die er niet? Ga dan aan de slag om de applicatie aan te passen. Dat kan tegenwoordig vrij gemakkelijk! Op die manier pas je de werkplek en het gereedschap aan op de wensen van jouw collega’s.

Lees ook de andere blogs uit deze serie:

Whitepaper 

Wil je de productiviteit en het werkgeluk van je medewerkers verbeteren? Download dan nu de whitepaper: Werknemerstevredenheid verhogen met een digitale werkplek

whitepaper medewerkerstevredenheid verbeteren mock-up

Download whitepaper