Hero imageMobile Hero image
  • LinkedIn
  • Facebook

May 23, 2013

ABN AMRO Hypotheken Groep koos ervoor om het beheer van hun IT-infrastructuur weer in eigen huis te halen. Sogeti nam eerst het bestaande beheer over, bracht het op een hoger niveau en realiseerde een transitie naar een moderne, ‘change-ready’ infrastructuur. Dankzij deze vernieuwing beheert ABN AMRO Hypotheken Groep nu efficiënter, met dezelfde middelen maar grotere capaciteit.

Klant.

ABN AMRO Hypotheken Groep B.V. is een 100% dochter van ABN AMRO Bank N.V.

ABN AMRO Hypotheken Groep is gespecialiseerd in het verstrekken en beheren van hypotheken. Door jarenlange ervaring en de voortdurende verbetering van producten en processen is ABN AMRO Hypotheken Groep een van de grootste gespecialiseerde hypotheekverstrekkers in Nederland.
Met het merk Florius heeft ABN AMRO Hypotheken Groep voor iedere klantengroep een sterke propositie die beantwoordt aan uiteenlopende klantwensen. Daarnaast verzorgt ABN AMRO Hypotheken Groep de hypotheken van ABN AMRO, Direktbank en MNF Bank.

Vraag.

Nadat het contract met een externe leverancier voor het beheer van haar infrastructuur afliep, besloot ABN AMRO Hypotheken Groep het beheer weer in eigen huis uit te voeren. Strategische redenen en betere ICT-ondersteuning van de bedrijfsvoering vormden de basis voor deze keuze.

ABN AMRO Hypotheken Groep had hiervoor echter op dat moment nog geen eigen ICT-beheerorganisatie en was daarom op zoek naar een partner die het beheer “As-Is” kon overnemen. Daarnaast moest deze partij de noodzakelijke technologische transformatie kunnen uitvoeren en het beheer aan de nieuwe interne ICT-beheerafdeling overdragen. Sogeti is uiteindelijk als partner gekozen op basis van cultuur, vakmanschap en pragmatiek.

Oplossing.

De start van het proces was een uitgebreid transitieplan waarin de stappen en tijdslijn van overdracht naar Sogeti, de transformatie en overdracht naar de nieuwe eigen beheerorganisatie werd beschreven. Het eerste deel van de transitie kon daardoor goed doordacht en gepland starten.

Infrastructuurspecialisten van Sogeti namen niet alleen ‘As-Is’ over, maar actualiseerden ook de bestaande beheerprocessen en brachten die in lijn met de wensen van ABN AMRO Hypotheken Groep. De ‘steady state’ werd vervolgens door Sogeti in beheer genomen. In de volgende fase van het project werd nagedacht over vernieuwing van de infrastructuur om die op het gewenste ondersteuningsniveau te brengen. Deze fase werd in samenwerking met een ICT-architect van ABN Amro Hypotheken Groep vastgelegd in een roadmap.

Om tot de ‘change-ready’ infrastructuur te komen werd er in deelprojecten gewerkt aan de technologische transformatie.  Zo zijn bijvoorbeeld technologische vernieuwingen als Enterprise Vault ten behoeve van e-mailarchivering, SCCM en SCOM, App-V, Windows7 werkplekken, Exchange 2010 en VMware gerealiseerd en in beheer genomen.

Het resultaat: een gemoderniseerde infrastructuur die beter aansluit bij de businessbehoefte van ABN Amro Hypotheken Groep. Met de nieuwe ‘Change-Ready’ infrastructuur worden door een efficiëntere beheerinrichting nu met dezelfde inspanning bijvoorbeeld 400 in plaats van 100 servers beheerd. Terwijl de totale beheerkosten gelijk blijven.

Geleidelijk aan neemt ABN Amro Hypotheken Groep zelf het dagelijks beheer van Sogeti over. Hierbij gebruik makend van de door Sogeti opgestelde beheerprocessen en beheerhandboeken. Sogeti blijft de partner voor derdelijns ondersteuning van ICT-beheer en het uitvoeren van (grotere) projecten.

Raymon Soerowirjo – Infrastructuurspecialist bij Sogeti
“Een moderne IT-afdeling met korte communicatielijnen en een sterke focus op innovatie. Er wordt volop ruimte geboden voor ontwikkeling en eigen initiatieven. Kortom, voor een ICT’er een geweldige omgeving om in te werken.”

Karst Ziel – Manager ICT ABN AMRO Hypotheken Groep b.v. 
‘Ik werk met plezier samen met Sogeti’

Sogeti impact bij ABN AMRO

  • Efficiënte infrastructuuroverdracht: Sogeti nam het bestaande IT-beheer over, verbeterde processen, en legde een transitieplan vast om een soepele overdracht naar ABN AMRO Hypotheken Groep’s nieuwe ICT-beheerorganisatie te faciliteren.
  • Technologische vernieuwing: Sogeti realiseerde een ‘Change-Ready’ infrastructuur, inclusief upgrades zoals Enterprise Vault, VMware, en SCCM. Hierdoor beheert ABN AMRO Hypotheken Groep nu 400 servers met dezelfde middelen als voorheen 100, zonder extra kosten.
  • Geleidelijke kennisoverdracht: Sogeti ondersteunt ABN AMRO Hypotheken Groep bij het zelf beheren van de infrastructuur, met door Sogeti opgestelde beheerprocessen. Sogeti blijft beschikbaar voor derdelijns ondersteuning en grotere IT-projecten.
  • Flexibiliteit en innovatie: Met de vernieuwde infrastructuur en ondersteuning van Sogeti kan ABN AMRO Hypotheken Groep zich sneller aanpassen aan bedrijfsbehoeften en blijven innoveren.