Alle IT-kennis onder één wereldwijd dak
Werken bij de beste IT dienstverlener van Nederland?
Resultaat door passie voor IT
Start typing keywords to search the site. Press enter to submit.
Generative AI
Cloud
Testing
Artificial intelligence
Security
Zelfrijdende auto’sChatbotsBeeldherkenning en interpretatie
ProductierobotsGepersonaliseerde suggestiesPredictive maintenance
AI zet een industriële revolutie in gang: AI toepassingen versnellen en verbeteren werkprocessen. Ook nemen ze ons 24 uur per dag werk uit handen, waardoor we meer tijd hebben voor complexe zaken. En dankzij AI kunnen we razendsnel vragen beantwoorden en handelen op basis van inzichten uit big data.
AI heeft hardware en software nodig, maar is niet altijd een computer. Kunstmatige intelligentie kan uiteenlopende vormen aannemen zoals een auto, smartphone, wasmachine, robot, CRM-programma of game. Als het maar beschikt over data en zelflerend vermogen.
Momenteel neemt AI ons veel specifieke, repeterende taken uit handen. Dat stadium noemen we Narrow Intelligence. Steeds vaker lost AI complexe zaken op, sneller dan wij kunnen. Dat is het tweede stadium: General Intelligence. In het derde stadium ‘Super Intelligence’ beantwoordt AI vragen waar we zelf geen antwoord op hebben.
Retail en logistiek – robotic orderpickingHealthcare – diagnose röntgenfoto’sFinance – doorrekenen hypotheekaanvragen
Maakindustrie – productierobotsAutomotive ‒ zelfrijdende auto’sBeveiliging – op afstand surveilleren via camera
Case
Ontwikkeling hernieuwd dataplatform voor Koninklijke Bibliotheek. Sogeti is de komende drie jaar datapartner van de Koninklijke Bibliotheek. Sogeti focust zich op de ontwikkeling van het huidige datawarehouse naar een hernieuwd dataplatform als het beheer en onderhoud daarvan.
Jazeker. Maar hoe precies, dat weten we niet. We weten wel dat AI ons meer mogelijkheden en tijd oplevert om complexe of leuke dingen te doen. Of om onze menselijke meerwaarde te gebruiken: onze emotie en onze ethische blik. Want dat is wat menselijke intelligentie onderscheidt van kunstmatige.
We verwachten dat kunstmatige intelligentie in de toekomst onze intelligentie overtreft. Daar moeten we op voorbereid zijn. Daarom denken we nu al na, hoe AI ons in de toekomst zo goed mogelijk kan ondersteunen en hoe we mogelijke problemen kunnen ondervangen. Beneficial AI noemen we dat.
De vijf grootste bedrijven ter wereld hebben het opzetten van een AI first strategie als prioriteit aangestipt. Niet voor niets, want consumenten zien AI toepassingen niet meer als iets extra’s. Ze verwachten personalized marketing, instant service, een hypotheek in een uur en zelfremmende auto’s.