Artificial Intelligence (AI)Artificial Intelligence (AI)
Dienstverlening draait steeds vaker om het filteren van inzichten uit big data van sensoren en internet. Dankzij AI kunnen organisaties snel, nauwkeurig grote hoeveelheden data analyseren. Voor het doorrekenen van bijvoorbeeld hypotheekaanvragen, beantwoorden van klantvragen of interpreteren van afbeeldingen.


Kunstmatige Intelligentie (KI) voorbeelden

Zelfrijdende auto’s
Chatbots
Beeldherkenning en interpretatie

Productierobots
Gepersonaliseerde suggesties
Predictive maintenance

Start van een AI revolutie

AI zet een industriële revolutie in gang: AI toepassingen versnellen en verbeteren werkprocessen. Ook nemen ze ons 24 uur per dag werk uit handen, waardoor we meer tijd hebben voor complexe zaken. En dankzij AI kunnen we razendsnel vragen beantwoorden en handelen op basis van inzichten uit big data.

Artificial Intelligence vormen

AI heeft hardware en software nodig, maar is niet altijd een computer. Kunstmatige intelligentie kan uiteenlopende vormen aannemen zoals een auto, smartphone, wasmachine, robot, CRM-programma of game. Als het maar beschikt over data en zelflerend vermogen.

AI evolueert

Momenteel neemt AI ons veel specifieke, repeterende taken uit handen. Dat stadium noemen we Narrow Intelligence. Steeds vaker lost AI complexe zaken op, sneller dan wij kunnen. Dat is het tweede stadium: General Intelligence. In het derde stadium ‘Super Intelligence’ beantwoordt AI vragen waar we zelf geen antwoord op hebben.



Voorbeelden toepassingen van Artificial Intelligence per sector

Retail en logistiek – robotic orderpicking
Healthcare – diagnose röntgenfoto’s
Finance – doorrekenen hypotheekaanvragen

Maakindustrie – productierobots
Automotive ‒ zelfrijdende auto’s
Beveiliging – op afstand surveilleren via camera

Case

Koninklijke Bibliotheek

Ontwikkeling hernieuwd dataplatform voor Koninklijke Bibliotheek.
Sogeti is de komende drie jaar datapartner van de Koninklijke Bibliotheek. Sogeti focust zich op de ontwikkeling van het huidige datawarehouse naar een hernieuwd dataplatform als het beheer en onderhoud daarvan.

Lees meer

Gaat AI ons leven veranderen

Jazeker. Maar hoe precies, dat weten we niet. We weten wel dat AI ons meer mogelijkheden en tijd oplevert om complexe of leuke dingen te doen. Of om onze menselijke meerwaarde te gebruiken: onze emotie en onze ethische blik. Want dat is wat menselijke intelligentie onderscheidt van kunstmatige.

Beneficial Artificial Intelligence

We verwachten dat kunstmatige intelligentie in de toekomst onze intelligentie overtreft. Daar moeten we op voorbereid zijn. Daarom denken we nu al na, hoe AI ons in de toekomst zo goed mogelijk kan ondersteunen en hoe we mogelijke problemen kunnen ondervangen. Beneficial AI noemen we dat.

Meegaan in de revolutie?

De vijf grootste bedrijven ter wereld hebben het opzetten van een AI first strategie als prioriteit aangestipt. Niet voor niets, want consumenten zien AI toepassingen niet meer als iets extra’s. Ze verwachten personalized marketing, instant service, een hypotheek in een uur en zelfremmende auto’s.

Vraag vrijblijvend advies aan.