August 25, 2021

Air France-KLM heeft haar IT activiteiten overgebracht naar een Agile manier van werken door het SAFe framework te adopteren. Hoe hebben zij dit aangepakt? Je leest het in deze klantcase.

Veilige transformatie naar Agile

Air France – KLM was op zoek naar een partner om hun test service centers in Nederland en Frankrijk te helpen transformeren, en om tegelijkertijd de transformatie naar Agile veilig te stellen. De duidelijke doelstellingen in dit Agile QA partnership waren:

  • Het opzetten van één Europees test service center
  • Mogelijkheid om kosten voor testen beheersbaar te maken door inzet van fixed price diensten 
  • Verhoging van de testefficiëntie met 15% binnen 2 jaar
  • Toegang hebben tot flexibele QA & Test architecten, coaches en experts

Hoe we als Sogeti waarde creëren voor Air France – KLM

Sogeti heeft Air France-KLM geholpen met de ontwikkeling van een op maat gemaakte Test Service Catalogus.

Daarbij detacheren we Agile kwaliteitsarchitecten, test automatisering experts en Agile Quality engineers die de locale Agile teams helpen met het opzetten van test strategieën, test automatisering frameworks, test data en test omgeving voorzieningen en de algehele governance van kwaliteit validatie.

Ook heeft Sogeti in haar testcentrum in Frankrijk een extended execution arm opgezet voor Air France-KLM. Dit testcentrum levert verschillende on demand en fixed price testdiensten aan Air France-KLM projecten. Diensten die geleverd kunnen worden zijn onder andere: Agile Sprint Test Strategie, Test Automatisering, GUI testen, Performance Testen, Mobiele compatibiliteit testen en meer.

De efficiëntie van de dienstverlening van het Sogeti testcentrum wordt gemanaged door middel van een vooraf vastgestelde set van service KPI’s.

Resultaat 

We hebben AirFrance-KLM geholpen om hun Test Centers succesvol te transformeren in een Test Service Center, dat op maat gemaakte QA ondersteuning levert aan de Agile ontwikkelteams. De operatie is flexibel.

Dit hielp AirFrance-KLM om de structurele kosten te verlagen in lijn met de ambitie. We hebben gezorgd dat het dienstenaanbod van de testcentra is uitgebreid. Tenslotte is de back-office uitbesteed wat heeft bijgedragen aan het verhogen van de flexibiliteit. 

KLM

Sogeti impact bij AirFrance KLM

  • Efficiënte transformatie naar Agile: Sogeti ondersteunde Air France-KLM bij de transformatie van hun test service centers naar een Agile werkwijze met het SAFe-framework, wat leidde tot een flexibeler en efficiënter testproces dat aansluit bij de Agile doelen van de organisatie.
  • Kostenefficiëntie en schaalbaarheid: Door de introductie van fixed price testdiensten en de oprichting van een Europees test service center, hielp Sogeti Air France-KLM om testkosten beheersbaar te maken en de testefficiëntie met 15% te verhogen binnen twee jaar.
  • Toegang tot expertise on demand: Sogeti stelde een team van Agile kwaliteitsarchitecten, testautomatiseringsexperts en QA-engineers beschikbaar om Agile-teams te ondersteunen. Het testcentrum in Frankrijk fungeert als een extended execution arm, die Air France-KLM-projecten voorziet van testdiensten zoals Test Automatisering, GUI testen, en Performance Testen.
  • Flexibele QA-dienstverlening: Met een op maat gemaakte Test Service Catalogus en het gebruik van service-KPI’s voor kwaliteitsbeheer, leverde Sogeti een flexibel, op vraag gericht QA-ondersteuningsmodel. Dit draagt bij aan de structurele kostenverlaging en zorgt voor een bredere inzetbaarheid van testservices binnen de organisatie.
Marco van Winsen

Marco van Winsen

Head of Quality Engineering & Testing