November 20, 2019

GDPR-regelgeving maakt het lastig voor organisaties om persoonlijke data te analyseren zonder risico op hoge boetes. Synthetic data biedt hier de oplossing: kunstmatige data die privacy beschermt, maar toch inzichten en voorspellende waarde geeft. Sogeti’s Artificial Data Amplifier (ADA) maakt deze innovatie mogelijk met AI-technologie.

Synthetische data

GDPR-regelgeving zorgt voor een goede omgang met persoonlijke gegevens. Tegelijkertijd zorgt het voor uitdagingen voor organisaties die hun data willen analyseren. Daar is nu een oplossing voor: synthetic data. Wat moeten wij ons daarbij voorstellen?

Hoge boetes bij privacyschending

Gebruik je als bedrijf ‘echte’ data die privacy van personen kan schenden? Dan loop je het risico op hele hoge boetes die kunnen oplopen tot in de miljoenen. Tegelijkertijd is die data voor veel bedrijven wel essentieel om inzichten te krijgen in bijvoorbeeld dienstverlening. Ook in de wereld van testen is veel data nodig. De vraag om data-analyse is er dus wel degelijk.

Artificial Data Amplifier

Juist voor bovenstaand issue biedt synthetische data en de toepassing van artificial intelligence de oplossing. De oplossing die het Sogeti-team heeft bedacht heet ADA en staat voor Artificial Data Amplifier. Dit zorgt er niet alleen voor dat data bruikbaar is, maar ook dat het een voorspellende waarde heeft dankzij AI.

Bekijk het interview

Begint het te duizelen bij het horen van termen als ‘synthetische data’ in combinatie met AI-algoritmes? Bekijk dan het interview met Tia Nikolić waarin zij alles haarfijn uitlegt. Meer informatie? Neem contact op met Elise!

Elise
Elise Velders

AI, Integration & Automation