Alle IT-kennis onder één wereldwijd dak
Werken bij de beste IT dienstverlener van Nederland?
Resultaat door passie voor IT
Start typing keywords to search the site. Press enter to submit.
Generative AI
Cloud
Testing
Artificial intelligence
Security
September 26, 2022
De route naar de cloud kan beangstigend en complex zijn, maar biedt zonder meer nieuwe kansen en mogelijkheden voor veel organisaties. Zo verschaft het de ruimte en flexibiliteit voor een digitale transformatie, helpt het bij het versnellen van digitale groei en kan het klanten accelereren in het digitale domein.
In deze blogpost van Bart Mommers belichten we de start van een “migration journey”, de digitale reis die een Retail klant, in samenwerking met Sogeti, is begonnen.
In de zakelijke wereld zien we dat steeds meer bedrijven een stap richting de Cloud maken. Gartner verwacht dat per 2025 zo’n 85% van de bedrijven zelfs een “cloud-first” strategie aangenomen hebben. Uit cijfers van IDC blijkt dat er in 2021 gemiddeld nog 44,6% van de totale IT-kosten nog on-premise gespendeerd wordt. In de markt ziet men een trend waarbij bedrijven de eerste stap naar de cloud wel willen zetten, maar veel van de productie en “mission-critical” workloads nog in een on-premise datacenter draaien. Gartner verwacht in de komende jaren een enorme shift van het bedrijfsleven, om de cloud verder te omarmen.
Echter is er ook een groot aantal van de cloud migraties die nog mislukt. Uit een onderzoek van Unisys, blijkt 1 op de 3 cloud migraties niet succesvol afgerond te worden. De belangrijkste oorzaken bij het mislukken van een migratie zijn vaak niet van technische aard. Redenen voor het uitstellen of afzeggen van migratie-trajecten komen veelal door: onduidelijke zakelijke doelstellingen, verschillende processen tussen (IT) afdelingen en het gebrek aan de kennis van impact op de rest van de organisatie. Hierin is duidelijk dat een migratie zowel de technologie, het proces, de mens en de cultuur van het bedrijf raakt. Vanuit Sogeti ondersteunen wij de klant in de gehele reis naar de cloud. Daarnaast hebben we een aantal versnellers (accelerators) gemaakt zodat onze aandacht uit kan gaan naar die pilaren waar de schoen wringt.
Ter illustratie nemen wij de casus van een grote Nederlandse retailer, waar de cloud migratie in 2020 startte. Wij refereren dan ook naar de bovengenoemde accelerators als ingrediënten, welke benodigd zijn voor een succesvolle cloud migratie van deze retailer. Tijdens de intake heeft deze klant een aantal randvoorwaarden gesteld, waarop Sogeti moet acteren.
Wij houden wel van een uitdaging. Om deze migratie zo soepel mogelijk te laten verlopen, hebben we een aantal verschillende ingrediënten toegepast om zo goed mogelijk antwoord te geven en te ondersteunen in de randvoorwaarden gesteld zijn door de klant.
Het draaien van applicaties in een traditionele IT-omgeving kan vaak een grote uitdaging zijn. Zo is men bezig met het isoleren, veilig opleveren en productie-gereed maken van de omgevingen, voordat een applicatie hierop kan landen. Ook binnen de Cloud kan het opzetten van nieuwe omgevingen een grote klus zijn. Een kaal account is immers nog niet production-ready. Om deze redenen duurt de oplevering van nieuwe omgevingen vaak weken, wat een enorme bottleneck is op innovatief vlak.
Figuur 1 Sogeti Smart Platform
Omdat de klant snel naar de Cloud wil migreren, hebben we het Sogeti Smart Platform opgezet. Dit is een enterprise-ready fundering, welke de basis vormt voor het bouwen, migreren, en beheren van een breed scala aan applicaties. Het SSP is een enterprise-ready Cloud Landingzone, conform de meest recente veiligheidseisen wordt opgeleverd. Zo voldoet iedere component aan de AWS best-practices en wordt alles gescand aan de hand van CIS-benchmarks. Daarnaast wordt er een winkel (lees Feature Store) met bouwblokken aan deze fundering gekoppeld. Op deze manier kunnen wij een breed scala aan verschillende applicaties ondersteunen, met alleen die functionaliteiten die benodigd zijn per applicatie(groep). Hierdoor voorkomen we dat iedere Landingzone een heel groot project wordt en gebruiken wij de schaalbaarheid en herhaalbaarheid van de Cloud.
Om de kosten van cloudplatformen en -omgevingen te reduceren, helpt Sogeti haar klanten via een winkel met features (Feature Store). Hierin worden gestandaardiseerde, technische “bouwblokken” ontworpen, ontwikkeld en onderhouden. Naast managementoplossingen, zoals “back-up”, “patching” of “endpoint-protection”, bieden we hier ook innovatieve nieuwe technologieën aan, zoals “rightsize automation”, “instance scheduling” en “incident reporting”. Het gebruik van deze feature store neemt de voorstudie-, voorbereidings- en installatietijden van 80% van hun omgeving uit handen. Hierdoor stellen we de klant in staat om zich te focussen op de 20% die hen uniek maakt.
Voor onze klant besparen wij kosten op verschillende manieren:
Door het verder automatiseren, anders configureren of schaalbaar maken van een applicatie, is het mogelijk om kosten te besparen in de cloud. Echter staat het opzetten, configureren, migreren en operationeel krijgen van applicaties in de cloud een grootschalig project. Wij refereren dan ook naar de “Migration Cost Bubble” (image II), welke staat voor de groei van kosten gedurende de migratie. Deze kosten ontstaan door (o.a.) eenmalige activiteiten zoals engineering, migratie consultancy, trainingen en het draaien van applicaties on-premise en in de cloud. Na deze eenmalige activiteiten is het mogelijk om te besparen door middel van een hogere medewerkerproductiviteit, hogere operationele veerkracht of infrastructurele besparingen.
Figuur 2 Migration Cost Bubble
Om de klant te ontzien tijdens de “Migration Cost Bubble”, helpen wij de klant middels het “Migration Acceleration Program”, ofwel MAP. Het MAP is een programma, welke is opgezet door AWS en voorziet in vergoedingen voor het migreren van workloads naar AWS. Dit programma is volledig verwikkeld in onze migratie procedures en door middel van MAP Ambassadors, zorgt Sogeti voor de maximale financiële vergoedingen vanuit dit programma.
Een andere wens van de klant was de veiligheid van de applicaties en data in de Cloud. Binnen Sogeti en AWS erkennen wij dat security de meest belangrijke pilaar is van onze dienstverlening. Echter is het definiëren, opzetten, configureren en leveren van securitycomponenten een tijdrovende en dure klus. Om te voldoen aan de, soms contrasterende, eisen van veiligheid en kosten-efficiëntie, heeft Sogeti de “Cloud Security Baseline” gedefinieerd. Hierin maken wij gebruik van een groot aantal cloud-native diensten en automatisering, om SOC-monitoring, vulnerability-scanning en standaard security checks te leveren. Deze aanpassingen leveren de klant de volgende voordelen op:
De laatste wens van onze klant, was om een wendbaar platform neer te zetten. Het bepalen van een standaard applicatieteam is lastig, omdat teams verschillende operationele modellen hanteren (Image III).
Figuur 3 Operationele modellen
Zo kent ieder groot bedrijf een aantal teams, welke alleen verantwoordelijk zijn voor het schrijven van de applicatie code. Hierbij worden onderhoud en platform vaak toebedeeld aan respectievelijk een TAM en een Platform team. Tegenwoordig refereert men vaker aan DevOps teams, waarbij het applicatie team zich ook bezighoudt met de operationele zaken van de applicatie en delen van het platform (en security).
Elk van deze teams hebben een andere behoefte en wensen, welke we graag willen toelichten aan de hand van onze “scheduling-feature”. Deze feature voorziet in het aan/uit zetten van infrastructuur in de cloud op basis van behoefte. Nemen wij een team in Model A/B, dan zal deze naar alle waarschijnlijkheid een ticket willen inschieten, als ze tijdelijk de kantoortijden verruimen, waardoor de applicatie langer aan moet blijven. Echter, bij Model C/D is het inschieten van een ticket wellicht funest voor de velocity van het ontwikkel-team. Om deze teams te voorzien van dezelfde functionaliteiten, kunnen ze gebruikmaken van API’s om zelf het rooster (schedule) van de kantoortijden aan te passen. Uiteindelijk zal de feature zorgen voor het correct aan/uit zetten van de diensten.
Door het faciliteren van features voor verschillende operationele modellen, kan Sogeti haar Retail klant helpen om wendbaar te zijn, ongeacht de operationele processen van de teams.
Onze retail klant had behoefte aan een schaalbare cloud-omgeving, om een eerste stap richting de cloud te maken. Dankzij de bovenstaande 5 ingrediënten is Sogeti erin geslaagd te voldoen aan de vragen van de klant. Hieronder de belangrijkste prestaties bij deze klant, op basis van de accelerators:
Benieuwd hoe Sogeti jouw organisatie kan ondersteunen in haar digitale reis naar de AWS Cloud? Vraag vrijblijvend een AWS Immersion Day Workshop aan en laat je onderdompelen in de AWS Cloud.