September 11, 2023

Data is voor veel organisaties van grote waarde, maar dit komt pas echt tot zijn recht wanneer er goed mee wordt omgegaan. Data management draait om het veilig, vindbaar en goed georganiseerd beheren van data om productiviteit en besluitvorming te verbeteren. Zonder een sterke datahuishouding kan een data-driven strategie niet succesvol zijn.

De waarde van data wordt door steeds meer organisaties onderkend. Maar die waarde komt alleen naar voren als het niet bij onderkennen blijft. Er is meer nodig dan alleen het besef dat data belangrijk is en aandacht vanuit het hoogste niveau verdient.

Inzichten in de do’s en don’ts van het werken aan een effectieve datahuishouding zijn voorwaardelijk om verder te komen met data als belangrijke business asset.

Wat is data management?

Je wilt dat de systemen en software waarmee jouw organisatie werkt, goed omgaan met data. Daarvoor zorg je dat ze veilig zijn, dat ze makkelijk te vinden zijn en dat ze goed bijgehouden worden. Data management is dus het verzamelen, organiseren en ontsluiten van data om productiviteit, efficiëntie en besluitvorming te ondersteunen.

Kwaliteit van data

Data en de daaruit voortkomende inzichten gebruiken voor belangrijke beslissingen is een goede volgende stap. Echter, ‘zomaar’ de data gebruiken die voorhanden of te verkrijgen is, is een minder goed idee. Het aloude ‘garbage-in, garbage-out’ geldt helaas nog steeds. Data-driven op basis van ‘slechte’ data kan een organisatie de verkeerde kant op sturen.

Managen van data

Hier is een mooie vergelijking te maken met de vliegtuigbouwindustrie. Een vliegtuig bestaat uit enorm veel onderdelen. Voor elk boutje of moertje gelden zware normeringen en kwaliteitseisen ten aanzien van afmetingen, materiaalsamenstelling etc. Dit is geen pleidooi om data op precies dezelfde manier als de vliegtuigbouw te behandelen, maar om aan te geven dat data – net als de vliegtuigonderdelen – goed ‘gemanaged’ moet worden.

Metadata als randvoorwaarde

Hoewel steeds meer organisaties meer data-driven worden, zijn er helaas minder die de data ook naar waarde behandelen. Net als een vliegtuig niet zomaar met willekeurig materiaal gebouwd wordt, zo kan dat ook niet met data. Een goede omschrijving van data (metadata), inzicht in de herkomst (lineage) , kwaliteitseisen (datakwaliteit) en eenduidigheid (master-data) zijn daarom geen nice-to-haves. Ze zijn essentieel om de waarde van de data te bepalen, verhogen én voor uw organisatie te gelden te maken.

Data management centraal stellen

Goed Data management voorkomt dat je data-driven strategie op drijfzand gebouwd wordt. Het wordt tijd dat we data ook als waardevol gaan behandelen. De datahuishouding dient daarom centraal te staan tegenwoordig. Data is de primaire factor voor informatie-intensieve organisaties. Dus zorg goed voor je data, dan zorgt de data goed voor jou.

Meer weten over Data management?

Ben je op zoek naar concrete klantencases, aanpakken en/of inspiratie voor de datahuishouding van jouw organisatie?